Діаграма FILA
Діаграма FILA (facts - факти, Ideas - ідеї, Learning issues - питання вивчення проблеми, Action plan - план дій)
З допомогою цього методу можна розвивати творче, критичне мислення школярів. Діаграма допомагає виробити системний підхід до вирішення проблеми, допомагає контролювати і планувати процес вирішення проблемного питання ситуації.
Учні перечисляють ключові факти проблеми і відповідно ідеї. За допомогою питань вивчають проблему. Відповіді на питання - це і є вирішення поставленої проблеми.
Діаграма допомагає учням об'єднати куски інформації, виявити неточності і прогалини у знаннях, які вони повинні виправити і заповнити.
Головна мета діаграми FILA в тому, щоб дати можливість учням зосередитись на важких аспектахвирішення проблеми. Ці чотири колонкизабезпечують каркас вирішення проблеми на етапах процесу PBL.
Як приклад: перед учнями поставлено проблемну ситуацію:
"Доведіть, що Реформація змінила Німечину і вплинула на становище католицької церкви".
Для того, що вирішити поставлену проблему (довести питання), слід розглянути тему "Реформація в Німеччині XVI ст." Тема вивчалася методом PBL, в результаті чогу було складено наступну діаграму FILA:
Fact Факти |
Ideas Ідеї |
Learning issues Предмет вивчення питання |
Action plan План дій |
Німеччина політично роздроблена країна | Ідеї німецьких гуманістів Е. Ротердамський, Ульріх фон Гуттен щодо об'єднання Німеччини | 1. Хто такі гуманісти | Це діячі, які боролися за об'єднання Німеччини і критикують "глупоту"католицької церкви, падіння моралі |
Повільно розвивалась економіка | 2. Чому почалось з Німеччини? | Католицька церква наповну користувалася роздробленістю країни | |
Великий вплив католицької церкви | Виступ Лютера став початком широкого релігійного руху проти католицької церкви - Реформація | 3. Що таке індульгенція? | Грамота про "відпушення гріхів", яку можна було купити на ринку. Це приносило прибутки церкві |
Продаж індульгенцій | 4. Проти кого виступав Лютер? | Проти індульгенцій. | |
31 жовтня 1517 року Мартін Лютер прибив на дверях церкви "95 тез" | Реформація князів і народу | 5. До чого закликав? | До реформи церкви (служба на рідній мові і т. д.) |
Критикує католицьку церкву | 6. На кого опирався? | На заможні верстви. Відкидав участь народу | |
1521 рік рейхстаг у місті Вормсі | Зародження нового напряму у християнстві - протестантизму | 7. Що таке селянська війна? | Це народна реформація, яка зазнала поразки |
1524 - 1525 рр. Селянська війна під проводом Томаса Мюнцера | 8. Яке рішення рейхстагу у Шпрейє? | Розкол Німецької держави, зародження протестантизму | |
1529 р. рейхстаг у місті Шпрейє | Поява Лютеранської церкви | 9. Суть Аугсбурзького миру? | Чия влада - того й віра |
1555 р. рейхстаг у місті Аугсбург |
Що змінилось?
Отже: в ході реформації зародився новий напрямок:
* протестантизм;
* у німеччині виникла одна із протестанських церков - Лютеранська;
* Аугбурзький мир поглибив роздробленість Німеччини додавши їй релігійного характеру: держави католицькі, держави протестанські.
Ось ще приклади тем для діаграми FILA
"Доведіть, що в Нідерландах відбулася буржуазна революція"
"Доведіть, що події 1789 - 1791 рр. призвели до кардинальних змін у Франції"
Використання діаграми FILA формує пізнавальні інтереси учнів, мотивацію навчального процесу, зацікавленість навчальним матеріалом, тобто історією.