Проблемний і традиційний методи: за і проти

04.12.2015 14:39

        Щоб порівняти два методи між собою і створити собі уявлення про їх ефективність, можна скористатися наступною таблицею:

Критерій порівняння
PBL
Традиційний метод
учитель помічник і тренер експерт і джерело знань  
 
спосіб вивчення дослідження для вирішення проблеми передача знань від учителя до учня
 
цілі навчання створені учителем та учнями створені учителем
 
спосіб управління учень бере на себе відповідальність за вивчення і проводить самостійне вивчення під керівництвом помічника вичитель направляє, учень пасивний отримувач вказівок
 
соціалізація обговорення, дослідження в групі, співпраця з однокласниками учень вчиться індивідуально
 
результати вивчення розвиток навичок дослідження, творчого мислення розуміння змісту
 
моделі оцінки можуть бути комбінованими, самостійна оцінка учнів оцінка вчителя, письмова робота
 
підхід глибоке вивчення поверхневе вивчення
 

             Як приклад: у 9 класі вивчається тема "Формування модерної української нації". У цій темі йде мова про те, що в українській суспільній еліті виокремлюється кілька течій: традиціоналісти", "асимілятори", "романтики". Ці поняття в підручнику згадуються поверхнево.

             Перед учнями ставиться проблемне завдання:

              "Хто із них (асимілятори, традиціоналісти, романтики) міг очолити національний рух?"

                ---- учні об'єднались у пари;

                ---- кожна самостійно досліджує і вибирає спосіб розв'язання і представлення;

                ---- виробляють ідеї;

                ---- вивчають проблему, шукають інформацію;

                ---- аналізують;

                ---- як вирішення - інформаційна брошура в якій:

                                    * визначення поняття;

                                    * найвідоміші представники;

                                    * плюси і мінуси;

                                    * роздуми: чому могли очолити очолити, а чому не могли;

                                    * сенкан.

           Всьому етапі дослідження проблеми учитель тільки допомагає, рекомендує, а в основному це ідеї учнів. Такий підхід змусить учнів "копнути тему глибше", а не задовільнитися поверхневими висновками вчителя і абзацом тексту у підручнику і дасть можливість сформувати їх історичне мислення.