Проблемний метод (PBL)
Проблемний метод PBL (Problem-Basead Learnig)
Одним і методів, який формує творче мислення є метод проблемного навчання PBL. Цей навчальний метод використовує реальні проблеми як стимул вчитися, як шлях накопичення вмінь і навичок. Перед учнями ставиться проблемне завдання, ситуація для виходу з якої в них не має достанього досвіду і знань. Працюючи в групі, учень аналізує проблему, формує питання, досліджує, шукає інформацію, висуває гіпотези, ідеї і досягає вирішення проблеми. Замість навчання у вакуумі, учень приймає виклик і вчиться того, що використає у майбутньому. Він не пасивний отримувач знань - він активний учасник навчального процесу. Використовуючи PBL, учитель виступає в ролі помічника, допомагає при обговоренні, виборі літератури, консультує, напрвляє у правильне русло учнівські ідеї, але при цьому остаточний вибір залишається за учнями. Таким чином учень здобуває нові знання, опановує способи дії.
Проблемний метод доречно застосовувати під час роботи учнів у групах.
---- створюються групи, визначаються ролі, обов'язки;
---- визначається проблема (кожна група окремо розв'язує своє завдання);
---- вироблення ідей, шляхів, які допоможуть зрозуміти проблему та вирішити її;
---- вивчення проблеми, пошук інформації;
---- синтез і аналіз інформації (учні об'єднують свою роботу, свої знання);
---- вирішення проблеми (учні презентують своє рішення з поставленої проблеми, дають оцінку ссвоїй діяльності.
Основна ідея PВL
Вчитель- помічник. Він не мудрець а а гід |
Учень - творець. Головний учесник вирішення проблеми, який керує своїм навчанням |
Від навчання - до вивчення.
Від інструкції - до самостійного відкриття.
Учні, приймають участь в PBL, мають можливість сформувати своє власне розуміння проблеми і порівняти його з рішенням своїх однокласників, набуття власного досвіду. Конфлікт - пробіли в знаннях, які вони мають заповнити, щоб вирішити проблему.
Принципи:
***** формування знань
***** самостійне вивчення
***** діяльність
***** розвиток індивідуальних відмінностей в процесі навчання
***** важливість вивчення
Учні розвивають навички мислення вищого рівня і схильні до самостійного вивчення.